Totaal aantal pageviews

Werk


Mijn opdracht voer ik uit voor VVOB, de Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand. VVOB werkt in opdracht van de Belgische en Vlaamse overheid aan de kwaliteitsverbetering van het onderwijs in negen ontwikkelingslanden, nl.: Cambodja, DR Congo, Ecuador, Rwanda, Suriname, Vietnam, Zambia, Zimbabwe en Zuid-Afrika.

Mijn uitvalsbasis is het VVOB-kantoor in Ndola (Copperbelt), in het Noorden van Zambia. Aangezien ik voor mijn opdracht regelmatig naar scholen moet, ben ik veel op pad in de provincies 'Central' en 'Copperbelt'. Ik werk mee aan drie projecten: ECSITE, QEECS en LITLE, maar mijn hoofdopdracht ligt bij ECSITE.







ECSITE - lager onderwijs
ECSITE staat voor 'Empowering Community School In service Teachers through Education' en heeft als doel het niveau van het onderwijs in de gemeenschapsscholen en de kwaliteit van de TRC's (Teacher Resource Centres) in de provincies 'Central' en 'Copperbelt' te verbeteren.  TRC's zijn verantwoordelijk voor de bijscholing van leerkrachten lager onderwijs en bieden middelen om het onderwijs te ondersteunen. Ook de toegang tot het hulpmiddelen om les te geven en leren te bevorderen staat centraal in dit project.

Het project zal 500 leerkrachten en schooldirecteurs versterken in 250 gemeenschapsscholen over een periode van drie jaar. Het zal ook onderwijs- en leermiddelen voorzien voor 58 kenniscentra voor leerkrachten. Hierdoor bereikt het 750 extra leerkrachten van gemeenschapsscholen. Ook ouders en bestuurders in de omgeving van deze scholen behoren tot de directe doelgroep. Zo krijgt een 1000-tal ouders training in schoolbestuur en administratieve vaardigheden.
In totaal beoogt dit project het verbeteren van de leermogelijkheden van meer dan 80 000 kwetsbare Zambiaanse kinderen in 'Central' en 'Copperbelt'.


Dit project is belangrijk omdat de beoogde kinderen in gebieden wonen zonder overheids- of private scholen. De partners in ECSITE zijn van mening dat ook wees- en andere kwetsbare kinderen in gemeenschapsscholen toegang moeten hebben tot dezelfde onderwijskwaliteit als hun leeftijdsgenoten in de reguliere overheids- en private scholen.


Meer info over ECSITE vind je hier.


QEECS - kleuteronderwijs
De afkorting QEECS staat voor Quality Early Education in Community Schools. De doelstelling van QEECS is om kwetsbare kinderen een eerlijke en rechtvaardige start te bieden door middel van goed onderwijs. Dit gebeurt in lijn met de ambities en plannen van het ministerie van Onderwijs. Enkele van de belangrijkste activiteiten zijn:
  • het verbeteren van de infrastructuur en het integreren van het bestaande kleuteronderwijs in de gemeenschapsscholen;
  • les- en leermateriaal voor het kleuteronderwijs aanbieden in de documentatiecentra voor leerkrachten;
  • programma’s voor professionele ontwikkeling voorzien voor de leerkrachten van het kleuteronderwijs;
  • een verhoogde aandacht voor kleuteronderwijs bepleiten bij ouders, gemeenschappen en vertegenwoordigers van de gemeenteraden.

 
LITLE - kleuteronderwijs
LITLE (Learning Improvements for Teachers and Lecturers in Early Education) heeft als doelstelling dat leerkrachten en schoolleiders alle leerlingen in het kleuteronderwijs en in de eerste jaren van het lager onderwijs gelijke kansen bieden voor verbetering van hun verdere schoolloopbaan en toekomst.
LITLE focust ook op ouderbetrokkenheid.



VVOB in Vlaanderen
In Vlaanderen heeft VVOB het programma Scholenbanden waarbij Vlaamse lagere en middelbare scholen gekoppeld worden aan scholen in het Zuiden. Verder heeft de organisatie samenwerkingsverbanden met Vlaamse hogescholen en  universiteiten. VVOB maakt via haar programma's stages in het buitenland mogelijk voor Vlaamse studenten.